Villkor
Allmänna Köp- och leveransvillkor
1. Definitioner
2. Allmän information
3. Betalningsvillkor
Konsumenter: Betalning sker i samband med beställningen, om inget annat anges. Vi accepterar betalning via faktura, kort och andra betalningsmetoder som framgår vid kassan.
Fakturaavgift: Från och med 1/3 2017 debiteras en avgift för pappersfaktura på 19 kr.
3. Produktinformation
3. Priser och avgifter
3.2 Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående meddelande vid exempelvis råvaruprisändringar, valutakursförändringar eller lagändringar.
3.3 För tryck och presentreklam förbehåller vi oss rätten att fakturera upp till +/- 10% av angivet pris på grund av produktionsvariationer.
4. Leveransvillkor
4.2 För beställningsvaror tillkommer alltid en fraktavgift som fastställs enligt samma principer, oavsett ordervärde.
4.3 Normal leveranstid är 1-2 vardagar för varor som finns i lager och beställs före kl. 12. Leveranstiden kan vara längre för beställningsvaror eller vid oförutsedda förseningar.
4.4 Force majeure, Kontorab ansvarar inte för förseningar eller uteblivna leveranser som orsakas av omständigheter utanför vår rimliga kontroll, inklusive men inte begränsat till naturkatastrofer, pandemier, strejker, myndighetsbeslut eller andra force majeure-händelser. Vid sådana omständigheter förbehåller vi oss rätten att förlänga leveranstiden eller annullera ordern.
5. Ägarförbehåll
Till dess att äganderätten övergått till kunden ska denne på lämpligt sätt handha varorna, däribland förvara och underhålla dem enligt föreskrifterna, samt försäkra varorna mot brand-, stöld- och vattenskador till full- och nyvärde. Kunden förpliktar sig också att inte göra några förändringar eller ingrepp utan Kontorabs skriftliga medgivande.
6. Garanti och reklamation
6.2 Reklamation: Vid skadad eller felaktig vara ska synliga fel anmälas direkt till chauffören vid mottagandet. Dolda fel ska anmälas till vår kundtjänst inom tre (3) dagar efter mottagandet.
Om en produkt av Kontorab AB konstateras vara felexpedierad eller skadad, erbjuder vi kunden att, efter kundens val:
- Få en ny, felfri vara skickad utan extra kostnad, eller
- Få köpet hävt med återbetalning av varuvärdet samt den fraktkostnad som är hänförlig till den felaktiga produkten.
Om kunden underlåter att hämta ut försändelsen, alternativt vägrar att ta emot den vid leveransförsök, förbehåller sig Kontorab AB rätten att debitera faktisk fraktkostnad.
7. Kundens ansvar
Kunden ansvarar för att ange korrekta kontakt- och leveransuppgifter vid beställning. Felaktiga eller ofullständiga uppgifter kan leda till förseningar eller extra kostnader, vilka Kunden i så fall kan bli skyldig att stå för.
8. Kundens rättigheter vid distanshandel
För konsumenter gäller 14 dagars ångerrätt från och med mottagandet av varan, i enlighet med Distansavtalslagen. Produkten måste returneras i oskadat skick och i originalförpackning. Returkostnaden bärs av konsumenten om inget annat anges.
9. Miljö- och hållbarhetsinformation
Kontorab AB är miljöcertifierade enligt ISO 14001 och kvalitetscertifierade enligt ISO 9001. Vi strävar efter att bedriva en verksamhet som är så miljömässigt hållbar som möjligt och arbetar kontinuerligt med att förbättra våra processer för att minska vår miljöpåverkan.
10. Gällande lag och tvistlösning
Dessa köpvillkor regleras av svensk lag. Vid eventuella tvister ska parterna i första hand försöka lösa dem genom dialog. Om en lösning inte kan uppnås kan Kunden vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller ta ärendet till svensk domstol.
11. Kontakt och support
Kontorab AB
Zinkgatan 8
602 23 Norrköping, Sverige
Telefon: 010-440 15 00
E-post: order@kontorab.se